02 January 2009

Fakta Roti Canai

Sekadar Hiasan


Seorang sahabat saya yang mengambil kursus Sport Science dari UPM memberitahu sekiranya kita mula bekerja pada umur 20 tahun dan makan sebiji roti canai setiap hari, kita mungkin tidak akan hidup sehingga umur 55 tahun. Kenapa?

Sebiji roti canai mengandungi kalori sama dengan 5 KM berjogging. Maknanya
sekiranya kita jogging sejauh 5 km, lepas tu kita sapu sebiji roti canai serupalah kita tak jogging langsung. Dah tu kadang-kadang sapu sampai 2 biji dan langsung tak jogging. Selain dari itu, terdapat so much oil in roti canai.

Nak uli tepung, taruh minyak, nak canai, taruh minyak, nak goreng taruh minyak. Dah tu, minyak tukang roti pun masuk sekali (peluh dia). Bila kita exercise, kita peluh. Penyakit keluar bersama peluh, itu pasal kita sihat bila berpeluh. Sekarang, kita makan tukang roti canai punya penyakit pulak.

Lagi satu, jangan makan roti canai yang tukang buatnya pakai cincin sebelah kiri. Faham-faham ajelah.

4 comments:

Galuh Cendra Kirana said...

Erkkk...febretttttt..huhuk..tapi yg cincin kiri tu sori la ekk..hehhe..goliden!

Monkey D Luffy said...

nasib baik aku jarang makan roti canai ni

~ujicham~ said...

wah wah wah.. dah menceburkan diri dalam isu kesihatan.

azm,an said...

betul tu, tapi ada orang yang uli, x pakai minyak tepung sama air garam
ada kes nak bagi lembut letak QBB minyak sapi, majerin. dan apa entah lagi..
aku pun ambik sains permakanan, kita kena tengok roti canai tu, bila dah sejuk keras semacam aje, u yang kawan kata kena lari 5 KM, tapi kalau roti canai bila sejuk pun lembut lagi tu baru canai ori, x ada bahan tambahan...
agak agak roti canai sama seekor ayan daging mana lagi bahaya??? 3 bulan dan cecah 2-3 kG, nasib baik aku makan ayam kampung aje,roti canai pun wak aje yang buat, (kampung)paling banyak pun 3 kg tepung..dah guna tenaga jantan..mengulinya.. kuah dal aje.. aku pun heran kan kalau baru 3 KG dah jenuh uli.. mcm mana org yang uli sampai 2-3 kampit tepung.. satu kampit 25 kg... so petuanya.. letak la bahan pelembut seperti minyak sapi... majerin.. lak bagi lagi lembut bila dah buat bola sapu dengan majerih kat atas... pas tu simpan.. baru mantap dia punya kalori..
nak cerita kalori
pisang?
tembikai?
betik?
tepuk dada tanya hati..
tanya embah apa rashianya...

Powered by Blogger.